"Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" - publicerad artikel av Fredrik Hanell
Publicerad den 17 mars 2014
Fredrik Hanell, biblioteks- och informationsvetenskap har fått publicerad sin första artikel från avhandlingen som han skriver om hur lärarstudenter använder sociala medier som redskap för lärande.
Artikeln "Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" finns att läsa (open access) här: <link http: etjanst.hb.se bhs ith fh.htm>till artikeln.
Artikeln bygger på en etnografisk studie av en Facebook-grupp där två hundra lärarstudenter och två lärare tillsammans diskuterar frågor som rör lärarutbildningen. I artikeln analyseras hur lärarstudenterna approprierar Facebook-gruppen som ett redskap för lärande, och hur informationslitteracitet gestaltas beroende på hur gruppen approprieras.
Läs mer om Fredrik Hanell och hans avhandlingsprojekt här: <link person fredrikhanell>Fredrik Hanell
2024-06-26
DN Debatt. ”Utan tillit betyder källkritik närmast ingenting”
2024-06-20
Jonas Nordin intervjuades i Axess TV om 1766 års tryckfrihetsförordning
2024-06-20
Recension av Lars-Eric Jönsson: Lunds domkyrka gör inte sin egen historia rättvisa
2024-06-19
Emma Severinsson: Från herdar till modehus – så blev palestinasjalen politisk
2024-06-14
News of publication: Theme issue on “Intermedial Interventions in the City” – June 2024