"Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" - publicerad artikel av Fredrik Hanell
Publicerad den 17 mars 2014
Fredrik Hanell, biblioteks- och informationsvetenskap har fått publicerad sin första artikel från avhandlingen som han skriver om hur lärarstudenter använder sociala medier som redskap för lärande.
Artikeln "Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" finns att läsa (open access) här: <link http: etjanst.hb.se bhs ith fh.htm>till artikeln.
Artikeln bygger på en etnografisk studie av en Facebook-grupp där två hundra lärarstudenter och två lärare tillsammans diskuterar frågor som rör lärarutbildningen. I artikeln analyseras hur lärarstudenterna approprierar Facebook-gruppen som ett redskap för lärande, och hur informationslitteracitet gestaltas beroende på hur gruppen approprieras.
Läs mer om Fredrik Hanell och hans avhandlingsprojekt här: <link person fredrikhanell>Fredrik Hanell
2025-02-20
Kristina Lundblad är gästredaktör för tidskriften BIBLIS
2025-02-20
Julia Håkansson har fått medel från RJ
2025-02-13
Intervju med Susanne Lundin i Vi Läser
2025-02-06
Moa Petersén har fått beviljade medel från VR
2025-02-05
Vad är ett folkmord? John Hennessey reder ut i Forskning & Framsteg