"Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" - publicerad artikel av Fredrik Hanell
Publicerad den 17 mars 2014
Fredrik Hanell, biblioteks- och informationsvetenskap har fått publicerad sin första artikel från avhandlingen som han skriver om hur lärarstudenter använder sociala medier som redskap för lärande.
Artikeln "Appropriating Facebook: Enacting Information Literacies" finns att läsa (open access) här: <link http: etjanst.hb.se bhs ith fh.htm>till artikeln.
Artikeln bygger på en etnografisk studie av en Facebook-grupp där två hundra lärarstudenter och två lärare tillsammans diskuterar frågor som rör lärarutbildningen. I artikeln analyseras hur lärarstudenterna approprierar Facebook-gruppen som ett redskap för lärande, och hur informationslitteracitet gestaltas beroende på hur gruppen approprieras.
Läs mer om Fredrik Hanell och hans avhandlingsprojekt här: <link person fredrikhanell>Fredrik Hanell
2024-12-20
Ny artikel i the Conversation: Sweden is a nearly cashless society – here’s how it affects people who are left out
2024-12-20
Magdalena Petersson McIntyre om årets julklapp
2024-12-20
Anna Tunlid har blivit sakkunnig och fått beviljade medel
2024-12-17
Håkan Jönsson: Därför gör vi mer mat än vi kan äta i jul
2024-12-17
Anders Reuter intervjuas om julmusik