”Käll- och sökkritik i skolan” – nytt forskningsprojekt
Publicerad den 6 februari 2017
Olof Sundin och Hanna Carlsson, båda forskare i biblioteks- och informationsvetenskap, medverkar i projektet som Internetstiftelsen finansierar med 500 000 kr.
Om projektet: En av samtidens stora utmaningar ligger i att hantera det överflöd av ofta motstridig information som flödar i sociala medier och på internet. Barn och unga måste dagligen förhålla sig till påståenden och uppgifter i sociala medier, genom sökmotorer och på internet i stort. Detta i ett sammanhang där filterbubblor och faktaresistens uppmärksammas som allt större samhällsproblem. Syftet med projektet är att skapa en fördjupad förståelse för olika sätt att undervisa i informationssökning och källkritik som idag praktiseras i grundskolan, samt för om och hur dessa olika undervisningssätt kan bidra till att förbereda elever för informationssamhällets utmaningar, så som de kommer till uttryck i gymnasieskolan och i elevers vardag.
2024-06-26
DN Debatt. ”Utan tillit betyder källkritik närmast ingenting”
2024-06-20
Jonas Nordin intervjuades i Axess TV om 1766 års tryckfrihetsförordning
2024-06-20
Recension av Lars-Eric Jönsson: Lunds domkyrka gör inte sin egen historia rättvisa
2024-06-19
Emma Severinsson: Från herdar till modehus – så blev palestinasjalen politisk
2024-06-14
News of publication: Theme issue on “Intermedial Interventions in the City” – June 2024