Lizette Gradén svarar på tre frågor om författaren och folkbildning i tidningen Manus

Publicerad den 7 oktober 2024
Omslag till tidningen Manus. Foto.

Vad är folkbildning för dig? Vilken relation har du till folkhögskola? Vilken roll tycker du att studieförbunden ska ha i Sverige? Frågorna besvaras av tre medlemmar i organisationen Läromedelsförfattarna. Lizette Gradén, universitetslektor i etnologi är en av de svarande.

1. Folkbildning handlar om allas lika rätt till livslångt lärande. Det kan vara att bredda sina intressen, studera för att byta yrkesspår, eller forma kunskap tillsammans med andra. Ytterst handlar folkbildning om demokrati och delaktighet.

2. I min lärarroll möter jag vuxna vars tid vid folkhögskola haft avgörande betydelser för deras fortsatta studier och karriär. I min roll som forskare arbetar jag med frågor om kulturarv och traditionskunskaper och följer bland annat hur skandinaviska traditioner och hantverk tar form i USA. Folkhögskolorna har blivit stilbildande i Mellanvästern.

3. Studieförbunden är en av många med syfte att främja livslångt lärande i Sverige idag. Som flera andra på samma arena erhåller studieförbunden statliga bidrag. Vad innebär delaktighet och för vem och på vilken plats? Vems bildning och utbildningen räknas när skattemedel ska fördelas?

Lizette Gradén, Lund, medlem sedan 2023. Tidningen Manus nr 3 2024.