Ny bok om rekonstruktion och inlevelse i bebyggelse­historisk forskning

Publicerad den 14 juni 2024
Bokens omslag. Foto.

Ménards metod är en bok om bebyggelsehistoriska studier. Begreppen rekonstruktion och inlevelse står i centrum. Vad innebär det att rekonstruera? Och vad är egentligen en rekonstruktion? Hur kan inlevelse användas för att analysera och förstå det förflutna?

Författarna introducerar, aktiverar och provar de två begreppen i olika undersökningssituationer. Här beskrivs och analyseras hur byggnader, föremål och rum påverkar undersökaren och hur denna kan använda sådan påverkan för att utveckla nya insikter.

Boken utvecklar och visar hur rekonstruktioner och inlevelse i bebyggelsehistoriska källor leder till nya kunskaper. Författarna är arkeologer, etnologer, hantverksforskare och kulturvårdare.

Från Institutionen för kulturvetenskaper bidrar Karin Gustavsson med ett kapitel och Lars-Eric Jönsson som kapitelförfattare och redaktör tillsammans med prof. Gunnar Almevik från Institutionen för Kulturvård, Göteborgs universitet.

Ménards metod (pdf).