Nyheten om att anrika kafferosteriet Zoégas stänger det ikoniska kaféet på Drottninggatan i Helsingborg har upprört stadens invånare. Det handlar om mer än att få sig en kopp nyrostat kaffe eller köpa med sig en påse kaffe på stan.
– Frågan som infinner sig är givetvis vad en inrättning av det här slaget betyder för ett varumärke som Zoégas? I många andra sammanhang är historia och lokal förankring en väsentlig del i skapande av identiteter. Det gäller förstås också i näringslivet där varumärkesstrateger inte sällan använder företagshistoria och lokal förankring som väsentliga byggstenar, skriver Lars-Eric Jönsson.
– Zoégas verkar tidigare ha insett betydelsen av sin historia. Förutom omhändertagandet av klockan var rosteriets postuma ”ursäkt” till Maria Zoéga en vacker gest. Ursäkten, som ligger på företagets hemsida, kom efter att etnologen Anja Petersen hade lyft fram Maria Zoégas historia i ljuset. Tillsammans med sin man Carlos stod hon bakom tillblivelsen av företaget. För mig är det emellertid svårbegripligt att världens största livsmedelsföretag Nestlé inte skulle ha råd med och inse betydelsen av ett lokalt kafé som samlar flera av de värden som Zoégas står, eller vill stå, för.
– Istället för att avveckla kaféet borde det paketeras och utvecklas som ett besöksmål. Både huset och kafélokalen är centrala för Zoégas historia. Intresset för kaffe har troligen aldrig varit större än nu. Företaget strävar dessutom efter rättvis och hållbar kaffeodling. Kaféet är en utmärkt plats för att låta allt detta ta gestalt och diskuteras. Över en kopp kaffe.
Läs debattinlägget på webben: https://www.hd.se/2022-03-10/har-nestle-verkligen-inte-rad-med-zoegas-cafe-som-bar-pa-stans-historia (låst)
eller Zoégas café bär på stadens historia (pdf).