Feb
Modevetenskapliga seminariet: Representationer av genus och feministiska narrativ i svensk modereklam
Mariko Takedomi Karlsson
Välkomna till ett seminarium där Mariko Takedomi Karlsson, humanekolog vid Lunds universitet, presenterar sin forskning om modebranschens strategiska användning av ideologisk marknadsföring. Seminariet kommer att belysa hur genusrepresentationer och feministiska narrativ används för att attrahera samhällsengagerade och medvetna konsumenter, med särskilt fokus på kvinnor.
Seminariet är ett samarrangemang mellan Modevetenskapliga seminariet och Konsumtionsnoden.
Mariko Takedomi Karlsson kommer att utgå från kapitel 6 i sin avhandling, som vi uppmanar deltagare att läsa i förväg. Kapitlet finns tillgängligt digitalt här:
https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/167058272/opponent_och_e-spik_Mariko.pdf
Anmälan:
Anmäl dig senast den 2 februari till magdalena.petersson_mcintyre@kultur.lu.se och meddela om du vill ha en zoomlänk.
Väl mött – vi ser fram emot seminariet!
Magdalena Petersson McIntyre, Charlotte Nilsson och Robert Willim
About the event:
Location: LUX:C426, Helgonavägen 3, Lund