Ebba Jönsson, kandidatprogram i digitala kulturer

Ebba Jönsson tar examen från kandidatprogrammet i digitala kulturer våren 2024. Programmet hittade hon av en slump genom en bekant. Hon hade funderat på att läsa strategisk kommunikation eller medie- och kommunikationsvetenskap, men fastnade istället för digitala kulturer.

– Jag fick höra om programmet genom en bekant och hon menade att det var likt strategisk kommunikation/medie- och kommunikationsvetenskap. Det som främst lockade mig till programmet var att plugga i Lund och anledningen var att jag fick höra mycket om Lunds universitet och Lund genom folk jag kände vilket ledde till att det inte riktigt fanns någon tanke på att plugga någon annanstans då de som jag pratade med trivdes så bra här.

Våren innan Ebba sökte till kandidatprogrammet i digitala kulturer läste hon en kurs i psykologi vid Lunds universitet. En kurs som hon menar kompletterar utbildningen väldigt bra.

– Kursen i psykologi kompletterar utbildningen eftersom digitaliseringen påverkar människan på många olika plan. Dessutom utgör psykologi en viktig del i all form av produktion av digitalt material och inom kommunikation. Det bästa med att läsa digitala kulturer har varit att få lära sig om den kulturella delen av digitalisering, något jag tror är viktigt för att kunna förstå en digitaliserad värld och ett viktigt perspektiv att ha i åtanke när man studerar digitalisering.

Som särskilt värdefulla inför arbetslivet, lyfter Ebba fram produktionskurserna inom programmet. Kurser som är inriktade på praktiskt arbete.

– Jag tror att jag kommer få stor nytta av de produktionskurser som ingår i programmet. De har gett en grundläggande förståelse för programmering och grafisk design, något som kan lyfta CV:t och få en att sticka ut på arbetsmarknaden. Allt som jag har lärt mig under programmet bidrar ju också till en allmän kunskap inom området.

Sin praktik inom utbildningen gjorde Ebba på Spendrups. En erfarenhet som gav henne perspektiv på hur hon kan använda sina kompetenser på arbetsmarknaden.

– Jag har gjort en obligatorisk praktik på tre månader under min fjärde termin på programmet. Den hjälpte mig att få en inblick i hur arbetet med digitalisering kan se ut och den öppnade även mina ögon inför de otroligt många och olika sätt en kan arbeta utifrån digitala aspekter. Praktiken fungerade som en bra introduktion till arbetslivet och även som ett bra sätt för en att förstå att arbetslivet är en plats där det finns utrymme för att fördjupa sina kunskaper och inte för att du redan ska kunna allt när du kommer dit, vilket även gjorde jobbsökanden lite mindre läskigt.

Den femte terminen på programmet är valbar. Då kan studenterna åka på utbytesstudier eller välja en valfri kurs. Ebba valde då att läsa en kurs i socialpsykologi vid Lunds universitet.

– Jag har trivdes så bra i Lund så när det var dags att söka utbyte så bestämde jag mig för att vara kvar och plugga i Lund. Jag läste istället en kurs i socialpsykologi vid Lunds universitet som var otroligt intressant och som matade mitt intresse för psykologi. Den kunde också komplettera min kandidatutbildning på ett bra sätt då jag vill ut i en bransch där det är viktigt att förstå hur människan fungerar. Kursen fungerade även som ett bra underlag för min kandidatuppsats där jag hade ett socialpsykologiskt perspektiv på digitalisering och teknik.

– I efterhand kan jag dock ångra att jag inte passade på att resa under den femte terminen och skulle rekommendera alla att ta chansen att söka utbyte inom programmet, även om jag hade jätteroligt när jag var kvar i Lund. Jag har istället tagit chansen att söka utbyte efter kandidaten och åker genom Lunds universitet till Milano i höst. Där planerar jag att läsa kurser som kombinerar marknadsföring/medie- och kommunikationsvetenskap med psykologi. Jag planerar även att i framtiden plugga en master inom liknande ämnen.

Efter utbildningen vill Ebba satsa på arbete inom en kreativ bransch.

– Målet med denna utbildning har varit att jobba inom PR och kommunikation, helst inom mode-, musik- eller filmbranschen där det finns utrymme för kreativitet.

Till andra som är intresserade av att söka digitala kulturer rekommenderar Ebba att ta kontakten med en studievägledare.

– Läs igenom vad utbildningen innebär och erbjuder, kanske mejla en SYV för att få mer information om programmet för att se om det passar dig!

Publicerat 2024-06-18.

Porträttbild Ebba Jönsson. Foto.

Namn: Ebba Jönsson
Utbildning: Kandidatprogram i digitala kulturer, 180 högskolepoäng och fristående kurs i psykologi vid Lunds universitet.
Studentengagemang: Funktionär på Malmö Nation.
Praktik: Spendrups, https://www.spendrups.se
Valbar termin: Fristående kurs i socialpsykologi vid Lunds universitet.
Utbytesstudier: En termin i Milano hösten 2024.

Mina tre bästa tips till dig som ska studera i Lund

• Delta i alla studentaktiviteter – engagera dig i nationer!
  • Bo i studentkorridor
  • Ta till vara på alla fina byggnader det finns att plugga i

Läs om kandidatprogrammet i digitala kulturer här

Sidansvarig: Asa.Lundgrenkultur.luse | 2024-07-13