Joakim Berggren, förlags- och bokmarknadskunskap
Joakim Berggren har läst grund- och fortsättningskursen i förlags- och bokmarknadskunskap och nu under våren 2025 ska han läsa kandidatkursen.
– Det som lockade mig med utbildningen och anledningen till att jag valde den var att jag alltid har varit väldigt intresserad av och velat jobba med språk och text i någon form.
Joakim läste mediaprogrammet på gymnasiet och hade tidigt drömmen om att bli journalist, men vägen fram till var han befinner sig idag, visade sig vara allt annat än rak.
– Jag har en ganska brokig bakgrund med olika utbildningar och arbeten, men under hela min resa har jag alltid känt att det jag verkligen brinner för är språk och text men inte riktigt kunnat konkretisera hur jag vill arbeta med det. Fram tills jag hittade denna utbildning och nu känner jag innerligt att jag har landat i vad jag vill ägna mig åt.
På sin väg mot förlags- och bokmarknadskunskap har Joakim hunnit med en kandidatexamen i kriminologi och även läst kurser inom bland annat juridik, rättspsykologi och produktionsledning inom media. Joakim framhäver sin studieresa som en viktig process för att idag veta vad han vill göra i framtiden.
– Jag känner att jag har behövt gå igenom den processen för att kunna landa i det jag studerar nu och vill göra framöver. Den har gett mig kunskap och erfarenheter som jag definitivt kommer att ha nytta av i mitt framtida arbetsliv.
På frågan om vad som är det bästa med utbildningen svarar Joakim att det är ett tydligt fokus på det praktiska arbetet.
– Vi får känna på och prova många olika delar som ingår i arbetet med att producera en bok, allt från korrekturläsning, manusbearbetning och översättning till marknadsföring och marknadsanalys.
Men han lyfter även fram inslagen av ekonomi och juridik i utbildningen samt att det är en branschnära utbildning.
– Jag uppskattar också att utbildningen inkluderar moment som berör förlagsekonomi och förlagsjuridik då detta förstås är väldigt viktigt att ha kunskap om när man kommer ut i arbetslivet. Därutöver är det givande att vi har många gästföreläsare från branschen som delar med sig av sina kunskaper och ger utbildningen en närmare koppling till näringslivet.
Nu under vårterminen 2025 ska Joakim läsa kandidatkursen i förlags- och bokmarknadskunskap. I kursen ingår förutom examensarbete en praktikperiod. En praktik som Joakim ser fram emot.
– Jag ska göra praktik på Gleerups, ett förlag som utvecklar läromedel och kurslitteratur från förskoleklass upp till högskola och universitet. Jag har höga förväntningar på praktiken, jag ser väldigt mycket fram emot att få komma ut i branschen och få känna på hur det verkligen är att arbeta på ett förlag och få tillfälle att använda mina nyvunna kunskaper från studierna “på riktigt”.
Efter kandidatkursen är Joakims plan att ge sig ut i arbetslivet och förlagsbranschen så fort som möjligt. Under utbildningen har han skaffat sig en stor kunskapsbas och färdigheter för många olika yrkesroller i branschen berättar han.
– Jag har ett brett intresse och kan se mig jobba i många olika led i branschen, men med tanke på mitt brinnande intresse för text och språk är ju ändå drömmen att arbeta med textbearbetning i någon form.
Märgen – ett studentprojekt
Under året som gått när Joakim har läst grund- och fortsättningskursen har han tillsammans med sina kursare fått möjlighet att jobba med ett studentprojekt tillsammans med Författarskolan. Ett projekt där studenter från de båda utbildningarna tillsammans tagit fram en tidskrift. Så här berättar Joakim om projektet:
Projektet med tidskriften Märgen var ett samarbete mellan utbildningarna förlags- och bokmarknadskunskap och författarskolan. Syftet var att förstärka samarbetet mellan utbildningarna genom att producera en tidskrift från idé till färdig produkt. Vi hade flera lärare till stöd i projektet men det var vi studenter som i stor utsträckning på egen hand genomförde projektet.
Allt började med ett informationsmöte där vi fick möjlighet att rösta om temat för första numret av Märgen, och valet föll på temat “kontakt”. Sedan kunde alla som var intresserade av att delta skicka in en ansökan, och utefter dessa ansökningar bildades en redaktion.
Arbetet med Märgen var extremt lärorikt. Projektet drog igång redan ett par månader in på utbildningen för oss som studerade på grundkursen, så vi kastades verkligen rakt in i hetluften och fick direkt börja arbeta med det vi precis lärt oss och till viss del inte ens hunnit lära oss om än.
Min roll i projektet var som ansvarig för språkgranskning och jag fick genom det erfarenhet av att jobba med texter på ett sätt jag inte gjort innan och som troligtvis är förhållandevis likt hur man arbetar med texter i en redaktion på förlag. Som en av de ansvariga var jag också en del av huvudredaktionen och därmed delaktig i alla gemensamma beslut som togs kring projektet från dess uppstart till dess slutförande. Projektet fullbordades genom att tidskriften lanserades på Bokmässan i Göteborg 2024.
Hela upplevelsen var enormt lärorik, utmanande och utvecklande och jag avslutade projektet med väldigt nyttiga kunskaper och erfarenheter, bland annat kring hur det är att jobba i grupp och individuellt under tidspress, som jag kommer ta med mig ut i arbetslivet.
Läs tidningen Lundagårds artikel om samarbetsprojektet: Studentmagasinet Märgen: ”Det handlar om att mötas med varandra”.
Sara Kärrholm, lärare på utbildningen, skriver om projektet på sin blogg Redaktörens anmärkningar från orangeriet: Tidskriften Märgen – ett pedagogiskt projekt.
Till studenter som funderar på att söka förlags- och bokmarknadskunskap
– Sök! Det är en ganska kort och stundtals intensiv utbildning – grundkursen är två terminer på helfart och kandidatkursen en termin på helfart, men man hinner lära sig otroligt mycket och utvecklas mycket på den tiden, och jag känner att utbildningen ger en väldigt stabil grund att stå på för en skapa sig en framtid i förlagsbranschen.
Bra att veta!
Joakim tipsar att som student på förlags- och bokmarknadskunskap har du utan kostnad möjlighet att bli medlem i Förlagsklubben Syd, vilket är ett nätverk för aktörer i förlagsbranschen och andra närliggande branscher. De anordnar regelbundet aktiviteter i form av bland annat studiebesök, föreläsningar och seminarier med koppling till aktuella frågor i branschen och som student är det verkligen givande att medverka på dessa tillfällen för att nätverka och få en inblick i vad som händer i branschen.
Publicerat 2025-02-04.