Kompetensprofil musikvetenskap
Utbildning i musikvetenskap vid Lunds universitet
I centrum för musikvetenskap finns naturligtvis musiken – levande musik, musik som inspelning, noterad musik, musik som historisk företeelse, musik som socialt fenomen, musik som kitt i en berättelse med mera. Med en stark förankring i den humanistiska bildningstraditionen bjuder musikvetenskap även på perspektiv från såväl naturvetenskapligt som tekniskt håll.
Grund- och fortsättningskurserna i musikvetenskap ger mångsidiga utblickar inom musikfält som metoder, teorier, jazz, rock, konstmusik, filmmusik och musiksociologi, medan kandidatkursen ägnas åt metodisk fördjupning och en uppsats kring ett självvalt ämne.
På kurserna i musikproduktion lever teori och praktik i symbios. Akustik och instrument, musikhistoria, musikteori, mjukvaruprogram och kreativt musikskapande utgör huvuddelarna som tar ett musikvetenskapligt grepp på dagens utbredda musikaliska skapande.
- att se musik och musikutövning i ett kulturellt, samhälleligt och ekonomiskt sammanhang i dåtid och nutid
- ett tvärvetenskapligt tänkande där musik relateras till genus, globalisering, mångfald och hälsa
- att se, förstå och kunna förklara musik som ett sätt att leva och ett sätt att förhålla sig till sin samtid
- att analysera, förstå och tolka musikgenrers funktion och stilistiska särdrag
- att använda musikvetenskapliga metoder och teorier
- att kontextuellt beskriva och förmedla musikaliska uttryck
- att identifiera behov av ytterligare kunskap
Att samarbeta och kommunicera med specialister och icke-specialister
- skriva texter om musik på olika nivåer, från krönikor till avhandlingar
- använda sig av ett träffsäkert och exakt språk
- göra presentationer från ax till limpa på ett professionellt sätt
- att skriva om musik
- att hantera modern inspelningsutrustning
- att använda datorbaserade notskrivningsprogram
- musikbranschens historia och organisation
- produktion och konsumtion av musik
- att beskriva olika slags musikstilar
- musik och medier
- entreprenörskap och projektledning
- musik och genus
- musikhistoria
- musik som kulturarv
- musik och samhälle
- populärmusik
- musikvetenskapens teorier och metoder
- kommunikationsstrategier
- musikkulturell mångfald
Humanister skaffar sig generella kompetenser i sin utbildning utöver de ämnesspecifika. Humanister ...
- har stor frihet när det gäller att sätta samman en personlig utbildningsprofil; huvudämnet kan kombineras fritt med ett eller flera andra ämnen och utbildningen kan vara antingen tvärvetenskaplig eller specialistinriktad
- kan jobba självständigt och disciplinerat och utvecklar en vana att jobba mot en deadline
- kan påbörja, driva och avsluta arbeten och projekt och är vana vid självständigt problemlösande
- kan förklara komplicerade akademiska texter och forskning på ett lättförståeligt vis
- har ett utvecklat kritiskt tänkande och behärskar diskussion, argumentation, reflektion och analys
- kan handskas med stora mängder data, bedöma risker och dra slutsatser
- har förmåga att snabbt inhämta information och effektivt granska den samt är vana vid källvärdering och källkritik
- kan skriva rapporter, såväl vetenskapliga som populärvetenskapliga
- skribenter
- musikbibliotekarier
- musikarkivarier
- administrativa producenter
- musikproducenter
- projektledare
- koordinatorer
- kulturadministratörer
- konsulter
- lärare
- forskare
- konsertarrangörer
- ljudtekniker
- musikförläggare
- agenter
- manager
- musiker
- musikjurister
eller, med påbyggnads-utbildning, som t. ex.
- bibliotekarier
- arkivarier
- konservatorer
- ljudteknik
- musikproduktion
- musikpresentationer
- utställningsproduktion
- utredningar
- expertkunskaper
- konsumentupplysning
- trend-och omvärldsanalyser
- texter om musik, t.ex. skivkonvolut, konsertprogram
- paneldeltagare vid diskussioner
- intervjuresurs
- styrelseledamöter
- musikforskning
... då ska du anställa en musikvetare!
Kompetensprofilen finns också som tryckt folder
Välkommen att hämta ditt exemplar hos studievägledarna på Institutionen för kulturvetenskaper.