Kurs
Kurs 60 högskolepoäng • FBMA05
På kursen får du lära dig om olika delar av förlagets praktiska arbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden.
Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får lära dig manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier och får möta många gästlärare verksamma inom branschen. Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av bokmarknadens olika områden, till exempel facklitteratur och skönlitteratur, barnböcker och läromedel. Du kommer dessutom få lära dig om produktion och spridning av digital utgivning, till exempel e-böcker. Kursen avslutas med att du skriver en uppsats.
Förlags- och bokmarknadskunskap kan läsas som fristående kurser från grund- och fortsättningskurs till kandidatkurs (1-90 hp) och kan utgöra huvudområde i examen på grundnivå (t.ex Filosofie kandidatexamen 180 hp). Du hittar mer information om hur du utformar din examen här: www.kultur.lu.se/utbildning/vagar-till-examen.
Kurstillfälle:
vårterminen 2025
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2025-01-20 – 2026-01-18
Anmälningskod:
LU-71800
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs minst 60 högskolepoäng i valfritt ämne.
Introduktionsmöte: Måndagen den 20 januari kl. 15.15 – 17.00 i LUX:B129
Kursansvarig:
Signe Leth Gammelgaard
Lärare:
Thomas Alm,
Johannes Fahlström,
Sara Jonasson,
Sara Kärrholm,
Claes Lindskog,
Kristina Lundblad,
Sara Tanderup Linkis,
Anna Clara Törnqvist
- Schema
- Tentamensschema
- Canvas FBMA05 - Delkurs 1. Introduktion till förlags- och bokmarknadskunskap
- Canvas FBMA05 - Delkurs 2. Redaktionellt arbete
- Canvas FBMA05 - Delkurs 3. Förlagsjuridik
- Canvas FBMA05 - Delkurs 4. Produktion
- Canvas FBMA05 - Delkurs 5. Digital utgivning
- Bibliotekets ämnesguide Förlags- och bokmarknadskunskap
Information om ingående delar
- Introduktion till förlag och bokmarknadskunskap , 3 hp
- Redaktionellt arbete , 10 hp
- Förlagsjuridik , 3 hp
- Produktion och design , 7 hp
- Digital utgivning och spridning , 7 hp
- Marknadsföring och marknadsanalys , 10 hp
- Marknadsplan , 3 hp
- Förlagsekonomi , 2 hp
- Kulturteori , 7,5 hp
- Uppsats , 7,5 hp
Introduktionsmöte
Vårterminen 2025
Måndagen den 20 januarikl. 15.15 – 17.00
i LUX:B129
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2025
Sen anmälan
Öppen för sen anmälan
Praktik inom utbildningen
Inom dessa arbetsplatser har förlags- och bokmarknadsstudenter gjort sin praktik under de senaste åren.
Alumnporträtt
Här hittar du alumnporträtt med tidigare studenter i förlags- och bokmarknadskunskap.
Kompetensprofil: förlags- och bokmarknadskunskap
– om studenternas kunskaper och kompetenser.